Social Cleaning

Social Cleaning, by Stichting Nelis
Op 1 januari 2015 is in Nederland de Participatiewet van kracht gegaan. Deze wet voorziet in arbeidsbemiddeling voor zo'n 125.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, hetzij door een lichte verstandelijke of lichamelijke beperking, of door andere omstandigheden. Wat Nelis betreft jaren te laat, want ze hele familie hep wel ergens een stekie los maar dat is nooit een reden geweest om niet te gaan werken. Een dagje thuisblijven deden ze daar pas bij meer dan twee gebroken nekwervels, of als een been er echt helemaal naast lag.

Wat niet wil zeggen dat Nelis zijn neus ophaalt voor deze wet. Sterker nog, Stichting Nelis is er erg blij mee. Want waarom mensen die een paar miljoen hersencellen missen (op een totaal van 100 miljard, duswaarhebbenwehetover) of bij wie een armpje wat raar uit de schouder groeit, niet zouden mogen werken, is ons nooit duidelijk geworden. En als we toch bezig zijn heel Nederland weer aan de baan te helpen, nemen we die paar cappies toch gewoon meteen mee?

Daarom prrresenteert Stichting Nelis een compleet nieuw product: Social Cleaning. Speciaal voor werkgevers die net als wij niet zo moeilijk doen over een klein krassie of beperkinkie, of slecht C.V. Die het niet zo erg vinden als hun personeelsbestand de samenstelling van de samenleving  benadert. Want daar gaat het om, mensuh, gelijke toegang tot de arbeidsmarkt. Of je arm nou krom is, je hoofd half leeg of je been kapot, werken MOET GEWOON MOGEN!

Social Cleaning voorziet in arbeidsbemiddeling voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, door een lichamelijke of verstandelijke beperking, of anderszins. Omdat we in Nederland niet drie standaard handicaps hebben (kromme armen, halflege hoofden, kapotte benen), streeft Stichting Nelis ernaar maatwerk te leveren. Want ook ieder bedrijf heeft zijn eigen beperkingen, net als voornoemde werknemers. Maar met een beetje goede wil en ouderwets speurwerk is Stichting Nelis in staat een perfecte match te realiseren tussen werkgevers met het hart op de juiste plaats, en zeer gemotiveerde werknemers-in-spe met een klein deukje hier en daar. Natuurlijk zitten er wat haken en ogen aan, maar het aannemen van iemand met een beperking levert ook weer voordelen op. We geven drie voorbeelden.

Voorbeeld 1
Een schoonmaak- of glazenwassersbedrijf overweegt werk te creëren voor zo iemand met een afstand tot arbeidsmarkt. Indien dit bedrijf dit doet, levert dat twee voordelen op. Als eerste natuurlijk wordt er werk gecreëerd voor iemand met een beperking. Maar ook voor het bedrijf zelf levert het een belangrijk voordeel op. Met deze constructie wordt namelijk voldaan aan de Social Return-verplichting, van grote waarde bij het verwerven van nieuwe opdrachten. Stichting Nelis verstrekt de werkgever alle nodige informatie, en coacht de werknemer intensief om de nieuwe samenwerking te laten slagen. De Nelis-bijdrage is immers al vaker van doorslaggevend belang geweest bij aanbestedingen.

Voorbeeld 2
Bij bijvoorbeeld een zorginstelling of advocatenkantoor wordt de schoonmaak uitbesteed aan een extern schoonmaakbedrijf. De zorginstelling of advocatenkantoor hebben echter een warmbloedig, sterk kloppend sociaal hart en willen niemand aan de zijkant van de maatschappij laten staan. Met het budget dat is gereserveerd voor de schoonmaak, schakelen ze Social Cleaning van Stichting Nelis in. Met deze opzet worden – door Nelis – medewerkers opgeleid tot professionele schoonmakers voorzien van alle toeters en bellen veiligheidscertificaten en diploma's, en tegelijkertijd worden alle reguliere schoonmaakwerkzaamheden uitgevoerd. De winst: schoonmaakwerk gaat gewoon door, mensen met een beperking of afstand tot de arbeidsmarkt gaan weer aan het werk, en het bedrijf mag gewoon modderfokking trots zijn dat ze dit voor mekaar hebben gekregen zonder extra geld uit te geven. Én: de verplichte 1FTE op de 25 (participatiewet) is hiermee ingevuld.

Voorbeeld 3
Een bibliotheek overweegt een langdurig werkloze jongere aan te nemen voor de interne schoonmaak. Maar er zijn twijfels. Past hij wel in het team, kan hij de regelmaat van een achturige werkdag wel aan, en issie wel te vertrouwen? Stichting Nelis stelt zich garant voor deze jongere. Het is er immers een van ons zelf (❤ ). De bibliotheek mag de jongere voor een bepaalde termijn op proef en kosteloos (hallo Nederlanders!) uitproberen. Want wij weten zeker: als je eenmaal een Nelis-jongere in huis hebt ben je voorgoed verkocht. Dit wordt gewoon een gouden match. Bij wederzijdse tevredenheid neemt de bibliotheek de jongere dan in dienst, met contracten en alles. Ook hier is de invulling van Social Return on Investments (*) van toepassing.

U ziet, iedereen wint bij Social Cleaning van Nelis. Waarom is dat dan nog niet eerder gedaan, horen wij u denken? Nou, omdat wij het zelf ook pas net hebben bedacht. Daarom. En omdat de wet Arbeidsparticipatie pas op 1 januari van kracht is geworden. Overigens, Social Cleaning valt niet makkelijk in een webstukje uit te legen. Want ieder bedrijf en iedere werknemer zijn uniek, en vragen om een eigen aanpak. Er zijn letterlijk ontelbare mogelijkheden. Maar Team Nelis komt het graag uitleggen. Interesse gewekt? Ook zo'n fijne SROI hebben voor uw bedrijf? Graag een steentje bijdragen aan de arbeidsparticipatie van jongeren en mensen met een beperking? We komen het graag toelichten. Bel ons op 070-3227707 of mail ons info@stichtingnelis.nl, en wij doen de rest!

In ons spannende blog >